Park tool GSC-1 Gearclean szczotka do czyszczenia napędu

Parktool-gsc-1-gearclean-1

Park tool GSC-1 Gearclean to szczotka do czyszczenia napędu. Nikt, ze mną na czele,  nie lubi czyścić napędu bo to nic przyjemnego. Czy Park Tool może nam w tym pomóc?

Się brudzi.

Rowerowa jazda terenowa zawsze prowadzi do zabrudzenia napędu. Wcześniej czy później każdy z nas staje przed smutną koniecznością wyczyszczenia całego syfu, który udało nam się zwieźć do domu. Jeżeli pucujesz wszystko regularnie po każdej jeździe, czyli robisz dokładnie odwrotnie niż ja, to zapewne nie musisz odwoływać się środków mechanicznych. Sytuacja wygląda zgoła inaczej jeżeli myjesz napęd dopiero wtedy kiedy naprawdę już nie można tego odwlekać. Wtedy stajemy wobec zdrowo przechodzonego, zabrudzonego i de facto skamieniałego syfu. Sama chemia to za mało, trzeba skrobać.

Do tej pory sytuacja wyglądała w ten sposób, że kiedy musiałem się brać za mycie to zdejmowałem kasetę i darłem ją szczotką drucianą. Grubsze rzeczy schodziły całkiem nieźle, ale drobne już średnio. Poza tym druty mają to do siebie, że są twarde i bardzo łatwo się nimi pokłóć co z każdą minutą walki jest coraz bardziej irytujące. Największą wadą druciaka jest to, że nie można nim sięgnąć pomiędzy koła łańcuchowe kasety więc ten naprawdę głęboko wbity brud zostaje tam gdzie był.

Szczotki do czyszczenia napędu to nie jest nic nowego ani rewolucyjnego. Różne produkty są w sprzedaży od lat i generalnie dzielą te samą zasadę działania. Kiedy szukałem swojej szczotki wszystko, zwyczajowo, rozbiło się o dostępność i okazało się, że najszybciej mogę mieć Parktoola.

GSC-1 – szczotka do czyszczenia napędu

Szczotka jest niebieska, wykonana z plastiku oraz posiada wąski dłubak do kasety a na drugim końcu syntetyczne włosie do czesania napędu. Konstrukcja jest prosta, zwarta i przyjemnie leży w dłoni.

Parktool gsc 1 gearclean (6)

Dzięki małym wymiarom szczotka bez problemu mieści się w skrzynce z narzędziami.

Dłubak do kasety wygląda jak projekt pięcioletniego dziecka, ale działa bardzo dobrze.

Parktool gsc 1 gearclean (2)

Parktool gsc 1 gearclean (3)

Te śmieszne ząbki bardzo dobrze wybierają brud spomiędzy koronek. Dzięki temu, że wzór jest właśnie taki to można się wbić w ubite błoto i bardzo efektywnie wyrywać je aż do całkowitego oczyszczenia powierzchni. Dzięki temu, że szczotka jest plastikowa to lekko się wygina więc można dłubać pod kątem co czasami jest jedynym sposobem żeby pozbyć się wyjątkowo upartego brudu.

Druga strona to szczotka z syntetycznym włosiem do dokładniejszego mycia łańcucha i przerzutek.

Parktool gsc 1 gearclean (4)

Nie bez powodu producent zastosował syntetyk. Po pierwsze jest on dużo bardziej odporny mechanicznie niż naturalne włosie. Po drugi z takim tworzywem dużo łatwiej uzyskać pożądaną twardość ponieważ szczotka musi być na tyle ostra aby zeskrobać brud, ale jednocześnie musi być miękka  aby sięgnęła w zakamarki.

Trwałość

Podstawową bolączką materiałów do czyszczenia jest trwałość. Wszystkie poprzednie zdjęcia robiłem kiedy szczotka była nowa więc teraz czas na powtórkę po kilku miesiącach intensywnego użytkowania.

Parktool gsc 1 gearclean (11)

Parktool gsc 1 gearclean (7)

Parktool gsc 1 gearclean (8)

Parktool gsc 1 gearclean (9)

Parktool gsc 1 gearclean (10)

Podsumowanie

Szczotka nosi ewidentne ślady tyrania, ale nadal bardzo dobrze spełnia swoją funkcję. Oczywiście gdybym bardziej o nią dbał to pewnie wyglądała by lepiej :) Co naprawdę ważne „włosie” nie jest zniszczone pomimo tego, że od pewnego czasu stosuję wyjątkowo ostry środek do mycia silnika, który jest w stanie rozpuścić paroletni brud na kasecie i łańcuchu.

Jako że jest to element eksploatacyjny, który z czasem polegnie,  cena jest bardzo istotna więc czas na pytanie: jak sądzicie ile kosztuje, u dystrybutora, produkt jednej z najbardziej znanych firm produkujących narzędzia rowerowe? NIE! GSC-1 kosztuje 21,90 PLN dwadzieścia jeden złotych i dziewięćdziesiąt groszy. I to oficjalnie! Myślę, że szczotka spokojnie powinna wytrzymać rok przy intensywnym użytkowaniu o ile zachowa się odrobię ostrożności.

GSC-1 na stałe trafiła do mojej skrzynki narzędziowej. Mało tego, myślę że jadąc od schroniska do schroniska warto ją wrzucić do plecaka ponieważ jest mała, lekka a naprawdę bardzo dobrze czyści napęd.

Namiar na dystrybutora: https://velo.pl/akcesoria/narzedzia/przyrzady-do-czyszczenia/park-tool/gsc-1

Jakość materiału
Jakość wykonania
Tolerancje
Trwałość
Współczynnik czadu
Cena
Average

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

Avatar photo

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią